افتادگی پلک
نوشته شده توسط : melika

جراحی چشم

جراحی چشم می‌تواند باعث ایجاد افتادگی پلک شود. بنابراین پتوز می‌تواند یکی از عوارض  برجستۀ حاصل از جراحی چشم باشد. معمولاً افتادگی پلک می‌تواند پس از انجام عمل آب مروارید، قرنیه، گلولکوم، لیزیک و غیره اتفاق بیافتد و علت اصلی آن، جدا شدن عضلۀ لواتوور چشم (Levator) است.

سکته یا تومور مغزی

سکته می‌تواند موجب اختلال در عملکرد برخی از اندام های بدن، از جمله پلک چشم شود. تومور مغزی و سرطان نیز چون بر سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارند، می‌توانند موجب بروز بیماری پتوز شوند.

آسیب دیدن چشم

آسیب‌های ناشی از تصادف‌های شدید می‌توانند باعث افتادگی پلک شوند. در واقع این آسیب‌ها می‌توانند بر عصب‌های پلک اثر گذاشته و آنها را به صورت موقت و یا دائمی فلج کنند.

دیستروفی عضلانی

هر چند ژن معیوب  عامل OPMD (Oculo pharyngeal Muscular Dystrophy) از بدو تولد فعال است، اما معمولاً علائم آن تا سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی ظاهر نمی‌شوند. OPMD خود را از طریق تضعیف تدریجی برخی از عضلات پیرامون چشم و گلو نشان می‌دهد. البته میزان پیشرفت و علائم ناخواستۀ OPMD از خانواده‌ای به خانواده دیگر متفاوت است.

میاستنی گراویس

میاستنی گراویس یک عارضۀ خود ایمنی بدن است که می‌تواند بر روی اعصاب ماهیچه‌ها تأثیر بگذارد. در این وضعیت، افتادگی پلک در طول روز دچار نوسان است و حتی ممکن است فرد در ساعاتی از روز دچار بینایی دوچندان شود. این بیماری درمان مشخصی ندارد و می‌تواند روی قسمت‌های دیگر بدن نیز تأثیر بگذارد.

زمینه های ژنتیکی

زمینۀ ژنتیکی هم می‌تواند باعث افتادگی پلک شود. حتی اگر نوزاد با افتادگی پلک به دنیا بیاید، یا در سنین خیلی پایین به آن مبتلا شود، می‌توان با عمل جراحی ساده آن را ترمیم کرد. زیرا اگر افتادگی ‌پلک ریشه ژنتیکی داشته باشد و به موقع درمان نشود، می‌تواند به تنبلی چشم یا تاری دید در کودک منجر شود.

علائم افتادگی پلک

تشخیص صحیح و علت دقیق افتادگی پلک به وسیله چشم‌پزشک مشخص می‌شود. اما به طور کلی افتادگی ‌پلک دارای نشانه‌هایی است که به محض مشاهدۀ هر یک از آنها باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود. مهم‌ترین این علائم عبارتند از:

  • ناهماهنگی پلک های بالا
  • تومور و مشکلات چشمی به ویژه در بین کودکان
  • تار شدن دید به ویژه دریکی از چشم‌ها
  • لوچ شدن چشم‌ها به ویژه در بین کودکان
  • بالا بردن سرعت به عقب و شانه به بالا در کودکان

بیشتر بخوانید: قرنیه چشم

روش‌های تشخیص پتوز

بهترین روش تشخیص افتادگی پلک، مراجعه به چشم پزشک ماهر است. پزشک با اندازه‌گیری چشم و پلک بیمار در حالت باز، می‌تواند اندازۀ افتادگی پلک را با دقت مشخص کند.

روش‌های درمانی افتادگی پلک

روش‌های درمان افتادگی پلک به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • درمان افتادگی پلک به وسیله عمل جراحی
  • درمان افتادگی پلک به وسیله فرایندهای غیر عمل جراحی

عمل جراحی

معمولاً پتوز مادرزادی با گذشت زمان تغییر چندانی نمی‌کند. بنابراین هر چه عمل جراحی سریع‌تر و زودتر انجام شود، می‌تواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد. حتی این عمل جراحی می‌تواند از بروز سایر بیماری‌های چشمی کودک یا بیماری‌های گردن نیز جلوگیری به عمل آورد.

البته اگر پزشک تشخیص دهد که شدت پتوز چندان بالا نیست و آسیبی به بینایی فرد وارد نخواهد کرد، روش‌های دیگری را جایگزین عمل جراحی پتوز خواهد نمود.

عمل جراحی افتادگی پلک

درمان افتادگی پلک بدون عمل جراحی

در صورتی که پزشک دلیلی بر لزوم انجام عمل جراحی پتوز چشم نبیند، به بیمار توصیه می‌کند که از روش‌هایی مثل ورزش، ماساژ درمانی، استفاده از داروهای مناسب و غیره برای درمان افتادگی پلک استفاده کند.

روشهای طبیعی درمان افتادگی پلک

اگر لزومی به انجام عمل جراحی پتوز چشم نباشد، لذا فرد می‌تواند با انجام ورزش‌های خاص یا یک سری حرکات ویژه به صورت موقت افتادگی را از بین ببرد. البته اگر هدف از رفع افتادگی پلک، زیباتر شدن چهره باشد، بهترین روش همان عمل جراحی می‌باشد. یک سری درمان‌های خانگی برای رفع افتادگی پلک نیز وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به درمان افتادگی پلک به وسیله زنجبیل و سایر مواد طبیعی اشاره کرد.

عوارض ناشی از جراحی افتادگی پلک

ممکن است پس از عمل جراحی، پلک‌ها به صورت متقارن عمل نکنند. حتی اگر موقعیت پلک، بالاتر از زمان قبل از عمل جراحی شده باشد، باز هم به ندرت ممکن است حرکت پلک همچنان مشکل داشته باشد. در این زمینه روی تجربه و مهارت چشم پزشک ماهر حساسیت زیادی به خرج دهید. زیرا جراحی ناقص می‌تواند ظاهر نامطلوبی را برای فرد ایجاد کند و یا باعث شود که پلک هرگز به طور کامل بسته نشود و در نتیجه منجر به خشکی چشم شود.

بنابراین بررسی تجربیات جراح و مشاهده نمونه‌های قبلی که عمل کرده و یا در صورت امکان پرس و جو از افرادی که قبلاً به وسیله آن پزشک مورد عمل جراحی پتوز قرار گرفته‌اند، می‌تواند به شما کمک زیادی در انجام یک عمل جراحی موفقیت آمیز و رضایت‌مندانه نماید.

افتادگی پلک در کودکان

افتادگی پلک کودکان

کودکانی که با افتادگی ‌پلک متولد می‌شوند و شدت عارضۀ پتوز در آنها بالاتر از حد متوسط ارزیابی می‌شود، باید مورد عمل جراحی قرار گیرند تا به وضعیت نرمال برسند. هرگونه ناتوانی یا تأخیر در درمان افتادگی پلک می‌تواند باعث تنبلی چشم و از جمله کاهش بینایی در یک چشم و یا بینایی نامطلوب در کودک شود. تمامی کودکانی که مبتلا به افتادگی پلک هستند، حتی اگر درجۀ افتادگی پلک آنها خفیف ارزیابی شود، باید سالی یک بار مورد معاینه چشم پزشک قرار گیرند. با افزایش سن کودک، پتوز چشم نیز تغییر شکل پیدا خواهد کرد و گاهی اوقات ممکن است مشکلات و محدودیت های بینایی ناشی از افتادگی پلک در زمان بچگی تشدید هم بشود.

ادامه مطلب: https://shivacover.com/افتادگی-پلک/





:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: